Black Friday er helt sort!

Krakket på Wall Street i 1929 omtales ofte som Black Tuesday, og det er måske ikke tilfældigt, at navnet på detailhandelens forsøg på at amerikanisere starten på julehandelen læner sig op af dette navn.


Meget tyder nemlig på, at det ikke er en særligt god forretning at sætte priserne ned på denne dag, da det ikke øger den samlede julehandel, men bare flytter noget af den og reducerer indtjeningen på et ellers sikkert salg. Der skal jo købes julegaver uanset hvad. Se Berlingskes syn på butikkernes selvmål her

Forbrugerne er naturligvis glade, men hvorfor er det meste af detailhandelen sprunget med på hypen? Der kan jo være mange grunde, men mit bud er, at det er svært at komme ud af dødsspiralen, når den først er sat i gang.

Dels er fænomenet jo kommet fra udlandet, hvilket betyder, at selv hvis man i Danmark lukkede ned for galskaben, ville det jo nok fortsætte uden for landets grænser. Man risikerer derfor, at en (endnu) større del af den danske julehandel ville gå til udenlandske netbutikker, da forbrugerne jo nok stadig vil gå efter gode tilbud. Desuden ville et stop i Danmark kræve, at alle var enige om det, hvilket nok ikke er sandsynligt.

Hvis ikke alle er med, vil det jo bare være dem, der fortsætter, der ville løber med al handelen. “When you are in a (black) hole, stop digging”, men når alle andre graver, kan man nok ikke skrue tiden tilbage til tidligere tiders (endnu mere) lukrative julehandel. Eller hvad?