Flytter valgplakater din stemme?

Valgplakater er endnu en gang kommet i fokus til et kommunalvalg - men hvor stor en rolle spiller de egentlig?


Op til det forestående kommunalvalg raser kampen om skilteplads i gadebilledet landet over. Samtidig tyder officielle tal allerede på en stigning af bestillinger hos landets førende plakatproducenter i forhold til tidligere år.

Der er med andre ord endnu en gang fokus på synligheden under et kommunaludvalg, og ifølge Nyhedsmagasinet Danske Kommuner ser vi ved dette valg også endnu en stigning i forhold til antallet af politikere, der gør brug af valgplakater.

Professor i statskundskab på Københavns Universitet, Jens Hoff, mener at valgplakaterne har en klar indvirkning på stemmeafgivelse: ”Valgplakater er det kampagneredskab, der har størst effekt ved en kommunal valgkamp. Sætter en kandidat valgplakater, så kan de flytte mellem seks og syv procent af stemmerne fra et andet parti til deres eget”.

Det synspunkt understøttes af Kasper Møller Hansen, valgforsker og professor ved Københavns Universitet. ”Ved tidligere valg har det vist, at valgplakater trækker flere stemmer til. Det, vi langt hen ad vejen kan se, er, at valgplakater flytter stemmer internt på listen, men det er også nok til, at kandidaten vil gøre en indsats for at flytte de måske tyve stemmer, der kan afgøre, om de kommer ind eller ej”, siger han til DR Nyheder.

Og hvordan forsøger de forskellige kandidater så at trække stemmer til sig? Frem mod det kommende valg, står det klart, at der bliver tyet til endnu mere kreative indspark, når valgplakaterne skal trykkes. Blandt de mere iøjnefaldende valgplakater er Karina Bergman fra Liberal Alliance, der med sin ”Det er ikke mig med brylluppet” har formået at tage en uortodoks tilgang til design af valgplakat, ved at spille på den rodede situation omkring tidligere spidskandidat for De Radikale, Anna Mee Allerslev. Plakaten, der er blevet delt udover hele Facebook, har også høstet ros fra andre partimedlemmer for dens humoristiske indhold.

Ligeledes hos Liberal Alliance, har Heidi Wong endnu en gang taget billedbehandlingsprogrammerne i brug med sin plakat, hvor hun sammen med sin politiske modstander Frank Jensen, kan ses iført sumobrydningskostumer. Øvrige kandidater, der har taget mere alternative midler i brug, tæller bl.a. Enhedslistens Per Clausen, SF’s Neil Bloem, de Konservatives Sofia Osmani samt Socialdemokratiets Alexander Stürup, som alle anvender tegninger af dem selv fremfor rigtige portrætter.

Lasse Laustsen, adjunkt ved Aarhus Universitet, finder ovenstående eksempler særligt interessante for sin forskning om ”vindende ansigter”, der handler om, at bestemte type udseender vægter højere end plakaters mærkesager.

Omvendt har Alternativet forsøgt, i bogstaveligste forstand, at lyse op med deres plakater, hvor ordet ’Håb’ lyser op i grøn skrift, når plakaten bliver belyst i mørke. Det selvlysende element giver plakaten en nærmest symbolsk betydning.

Hvilken indflydelse har valgplakaterne for det kryds, du sætter d. 21 november?