Stafet #16: Michala Svane

Fra Tivoli

Hvad arbejder du med til hverdag? – og hvad har især din faginteresse?

Jeg er marketingchef i Tivoli, hvor jeg leder et team på 12 dygtige medarbejdere. Min hverdag er præget af den samme mangfoldighed, der kendetegner Tivoli. Tivoli er ikke bare Danmarks mest populære attraktion, men også Københavns største spisested, et 5 stjernet hotel (Nimb), en kulturel oase med både rytmisk og klassisk musik og en lang række store musicals og teateropsætninger i Glassalen og Koncertsalen, et online Casino og meget meget mere.

Arbejdsdagen går derfor ofte med møder med kollegaer, medarbejder og samarbejdspartnere, hvor vi forsøger at finde det rigtige marketingmix, så de mange muligheder i Tivoli kan blive foldet ud på de relevante platforme, rettidigt og overfor den rigtige målgruppe.

Jeg er særligt optaget af, hvordan vi kan forbedre, forstærke og forlænge gæsterejsen og bruge digitalisering til at nå længere og bredere ud til flere kunder samtidig med, at vi udvikler helt nye produkter og services, der kan øge indtjeningen. Derudover er jeg altid på jagt efter nye indsigter i vores data – viden der kan skabe en øget værdi for vores forretning og for vores gæster.

Min faglige interesse har altid været i krydsfeltet mellem kommunikation/marketing, forretningsudvikling og digitalisering. Og alle 3 områder er heldigvis noget, der fylder rigtig meget i Tivoli.

Du har tidligere arbejdet i fagbeværelsen (HK). Hvad er de største forskelle mellem markedsføring der og hos Tivoli?

I HK havde jeg det kommercielle ansvar, og mit fokus var derfor at skabe vækst og reducere churn. Det handlede om at synliggøre værdien i medlemskabet, og det varierede fra medlem til medlem. For nogen var værdien de gratis kurser, rådgivningen eller en billig forsikring og for andre overenskomster og tillidsmænd. Derfor blev data, indsigt og digitalisering udgangspunktet, så budskaberne kunne målrettes den enkelte på tværs af kanaler. Dertil kom vigtigheden af at skabe et stærkt brand, der differentierer sig i markedet.

Så opgaverne med at sikre et forretningsmæssigt fokus med kundeoplevelsen i centrum er den samme – den største forskel, synes jeg derfor ikke er i opgaverne, men måske snarere i de interne processer.

Hvordan arbejder I med kundeloyalitet?

I Tivoli arbejder vi med loyalitet både ift. vores teatergængere, vores klassiske koncerter og ikke mindst vores gæster i Haven.

Vi har en vision om at ville skabe en personlig oplevelse, der betager og gør det let for gæsten, ikke blot i Haven, men på tværs af alle kanaler og som giver grund til at komme tilbage, dag efter dag, år efter år.

Det stiller krav om, at vi kender og forstår gæstens individuelle forventninger, adfærd og behov, som vi så intelligent og med respekt kan anvende til at øge relevansen i vores kommunikation og præcisionen i vores budskaber. Når det lykkedes, skaber vi en højere værdi for gæsten, hvilket gerne skal resultere i flere besøg i Haven, et øget salg og højere omsætning.

Derfor arbejder vi fokuseret på at lære gæstens behov at kende gennem data og ved at identificere relevante kontaktpunker i gæsterejsen, hvor der er kommercielt potentiale. Uanset om gæsten møder Tivoli på vores digitale kanaler eller fysisk i Haven, skal de gerne få en betagende, sømløs og personlig oplevelse, så de oplever værdi for pengene.

Hvordan markedsfører I jer over for udenlandske kundegrupper?

Ca. 1/3 af vores gæster er turister, så turismen er meget vigtig for os. Vi har et godt og tæt samarbejde med både turistorganisationer som VisitDenmark og Wonderful Copenhagen, men også rejsearrangører, transportører og en lang række partnere i erhvervslivet , som er med til at markedsføre Tivoli, som en af de gode grunde til at besøge København.

I år er det fx dansk-kinesisk turismeår, og her samarbejder Tivoli med en lang virksomheder, organisationer og Erhvervsmisteriet, så vi i fællesskab kan gøre Danmark til populær turistattraktion i Kina til gavn for hele turismeerhvervet i Danmark

Vi er også velsignet med gæster, der er flittige til at anmelde Tivoli både via Tripadvisor og Facebook, men også dele billeder fra deres oplevelser i Tivoli på Sociale medier – og vores gæster er de allerbedste ambassadører for os.
Derudover arbejder vores salgsafdeling med at få både Nimb og Tivoli gjort kendte hos rejsearrangører, så København og Tivoli bliver en destination hos de mange grupper, der overvejer Danmark som destination.

Hvad tror du bliver vigtigt for markedsføringen 2017?

Helt overordnet både tror og håber jeg på mere visuelt, mindre, bedre og mere målrettet content i 2017. Der skal være et klart mål med dit indhold. Det er måske en kliche, men det er vigtigere end nogensinde før, at der klart forretningsmæssigt formål med din tilstedeværelse på en kanal og med dit indhold.

Det er umuligt at gøre det hele og stadig gøre det godt. Måske skal fokus være på mindre men bedre content – det fortjener brugerne også.

I en verden med en overflod af content, bliver relevans afgørende for at trænge igennem støjen. Derfor bliver brugen af data til at skabe målrettet, relevant og rettidig kommunikation på tværs af kanaler fortsat et område, der bør være på alles agenda. Det er den enkelte kunde, med udgangspunkt i netop deres situation og behov, som vi kommunikerer til.

Vi skal stille færre spørgsmål i stil med ”Hvad er der sket” og flere spørgsmål som ”Hvordan får vi det til at ske” – det er vejen til at aktivere de rigtige budskaber på de relevante kanaler.

Hvem vil du sende stafetten videre til?

Jeg vil gerne sende stafetten videre til Tine Kastrup-Misir der er ny kommunikationschef i Wonderful Copenhagen, der netop har lanceret en ny spændende strategi:”Localhood”, der siger farvel til turismen, som vi kender den.

Skriv kommentar:

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>