Stafet #19: Marie Mark

fra Jangaard Mark

Hvad arbejder du med til hverdag? – og hvad har især din faginteresse?

I snart 7 år har jeg været partner i bureauet Jangaard Mark – og startede oprindeligt bureauet for at komme væk fra hverdagen. Min faginteresse handler om at gøre en forskel. Om at kommunikationen skal være meningsfuld og indsigtsfuld. Om at det skal røre ved et eller andet af betydning. Og hvis vores arbejde kan sætte et spor, skabe en bevægelse, som vi har gjort sammen med Call me, ja, så bliver det ikke meget bedre at gå på arbejde.

Du har tidligere været kommunikationschef TV3 og Viasat, og har altså også siddet på den anden siden side af bordet. Hvad har det af betydning for de løsninger du er med til at forme i dag?

Det er uvurderligt for mig i dag at have siddet på den anden side af bordet. Men ikke i forhold til de løsninger, som jeg skaber, mere i forhold til den proces, som løsningerne bliver skabt under. Der arbejder jeg ud fra et mantra om at glide ind i kundens virkelighed og arbejde sammen med dem. Jeg udvikler gerne strategi og kreative løsninger sammen med vores kunder. Det er klart vores erfaring, at vi herved finder langt bedre løsninger, end hvis vi skal trylle noget frem i et hemmeligt lukket rum. Vi vil da have dem med om bordet.

Jeres arbejde for Call me (Hvilken stemme giver du videre og WebHelp). Kan du fortælle lidt om tankerne bag den skarpe positionering, I har taget sammen med kunden her.

“Hvilken stemme” og “Webhelp” er blot de seneste skud på Tal ordentligt-platformen, som blev skabt for efterhånden 5 år siden. Dengang, som nu, var telebranchen kendetegnet ved lav kundeloyalitet, høj medarbejderudskiftning og lav indtjening. Et blodrødt marked, der kun handlede om pris og data. Vi blev mødt af en organisation med meget på hjerte, mange tanker om sin branche og et stort ønske om at ændre på det. Sammen formåede vi at flytte fokus fra branche og produkt, til at mene noget om det samfund, som vi alle er en del af – en sag blev skabt, men tæt slægtsskab til produktet, som vi sagde i vores allerførste film: Call me er et mobilselskab. Vi lever af, at du taler. Det krævede et sindssygt mod af Call me at gå med os i dette arbejde. Og at tro på, at de ville kunne gøre en forskel. Husk på at purpose-driven virksomheder i Danmark for 5 år siden ikke var lige noget, man så positioneret udover det hele. Tal ordentligt-sagen var og er stærkt støttet og implementeret af topledelsen, og i dag rækker Call me’s initiativer ud i skoler, på arbejdspladser, i hjemmet osv. osv. Vi har med Call me en af de stærkeste cases i Danmark på det område. At definere en sag, og rent faktisk arbejde hele virksomheden rundt om at tjene den sag. Til alles glæde. Det er meningsfuldt. De gør en forskel. Vi gør sammen en forskel. Og de får samtidig kunder på det.

Hvor er Jangaard Mark om 5 år?

Vi er et netværksbaseret kommunikationsbureau. Vi udvikler kommunikationsplatforme og implementerer strategi online og offline. I film, i SoMe kampagner, instore, outdoor, you name it. Og det tror jeg også, at vi gør om 5 år. Vi har klart i højere og højere grad koncentreret os om kommunikationsplatforme, om brandets DNA – og herefter udfoldet brandet og kampagnerne i samarbejde med en lang række af sindssygt dygtige samarbejdspartnere. Vi elsker at så mange mindre konstellationer som vores setup er dukket op, siden vi for 7 år siden vandt SEAT i en traditionel bureaukonkurrence. Dengang blev det af flere påtalt, om det ikke var et risikabelt valg, for hvad hvis vi ikke eksisterede næste år? Men her er vi. Og det har vi tænkt os at være længe endnu. Måske i tættere konstellationer med andre kompetencer, som har brug for vores erfaring inden for konceptarbejde, måske i vores egen konstellation, måske noget tredje. Det er ikke helt til at vide, men sikkert er det, at det skal være sjovt. Og der skal sættes nogle mærkbare aftryk.

Hvem vil du sende stafetten videre til, og hvorfor?

Jeg synes, at Trygfonden er fantastiske til at gøre en forskel i samfundet. Det ku’ være interessant at høre Trine Heidemann, hvordan de udvælger de mange projekter, som de helt sikkert bliver mødt af.