Stafet #14: Tobias Egmose

Fra gaest.com

Hvad arbejder du med til hverdag? – og hvad har især din faginteresse?

Jeg arbejder som Head of Social Media hos gaest.com. En start up-virksomhed der gør det nemt at finde og booke inspirerende steder at holde møder, workshops, seminarer og events.

Platformen gik i luften her i januar, så alt er stadig ret nyt. Det er virkelig spændende at være en del af en virksomhedsudvikling, hvor alt lige fra tone of voice på Facebook til overordnet strategi og brand-fortælling skal tænkes, udformes og eksekveres fra bunden. Som Katrine Emme Thielke også var inde på i Stafetten #13, er det en interessant faglig udfordring i et start up på den ene side udvikle og fastholde et strategisk fokus og samtidig bare se at komme ud over stepperne. Jeg synes vi lykkes meget godt indtil videre.

Jeg har tidligere arbejdet i relativt store interesseorganisationer med mange interne og eksterne interessenter, så det er super fedt at være et sted, hvor beslutningsgangen og afstanden fra ide til handling er kort. Til gengæld får man ikke på samme måde en sag foræret, så vejen til et engageret community er lidt længere. Vores grundkoncept er heldigvis ret stærkt, så der er masser at bygge på, og vi er allerede kommet rimelig langt med at udvikle vores kommunikationsindsats, som jeg glæder mig meget til at folde helt ud.

Hvad gør I for at engagere en masse kunder, i et helt nyt produkt?

Først og fremmest griber vi enhver chance for eksponering. Så meget for strategi 😉 Men vi har også brugt en del energi på at udvikle vores kernefortælling og udforske målgrupper.

Vi er i fuld gang med at prøve alle mulige former for tiltag inden for kommunikation og marketing; sociale medier, outdoor-kampagner, adwords, employee advocacy, branded content, events. Blandt andet. Opgaven lige nu er at afprøve så meget som muligt. Vi kan fx se, at vores outdoor-kampagne har skubbet en del trafik til gaest.com, så den har fungeret godt til at skabe kendskab og eksponering. Derfra tester vi hele tiden på hvordan vi skaber fastholdelse og leads og prøver at lære kunderejsen at kende.

Udfordringen er at få overblik over hvad der virker og hvorfor. Jeg er meget optaget af at kortlægge hvilke medier og platforme der er bedst for os til henholdsvis eksponering og konvertering – og på den baggrund skabe det bedste mix af kommunikaktion og marketing.

Hvordan kommer I udenfor cirklen af the usual suspects af digital begejstrede erhvervsfolk?

Ved at være skarpe på vores målgrupper og hele tiden teste og lære hvordan vi kommer i kontakt med dem. Vi er ret optagede af at understøtte de gode netværkseffekter. Både i vores kommunikation og i måden vi designer platformen.

Derudover er vi så heldige at have et super stærkt salgsteam, der ved hvordan man begår sig i den mere etablerede del af mødebranchen. Deres indsats er uvurderlig i det samlede billede.

Så det egentlige svar på spørgsmålet må være ved at have mange forskellige indsatser kørende samtidig.

Hvordan arbejder I med kundeloyalitet?

Først og fremmest ved at have det bedste produkt på markedet. Dernæst ved hele tiden at tilpasse vores kommunikation til brugernes behov. Vores styrke er jo, at vi er født digitale, så vi har alle muligheder for at tage afsæt i data, når vi skal opbygge og tilpasse vores kommunikation til forskellige segmenter og kunderejser.

Men selvom det er essentielt at arbejde med et automatiseret og datadrevet setup, skal man heller ikke undervurdere værdien af et telefonopkald. Så der er mange spændende dynamikker her, som vi er i fuld gang med at lære at kende.

Hvem vil du sende stafetten videre til, og hvorfor?

Jeg vil gerne sende stafetten videre til Christian Sophus Ehlers og høre mere om hans arbejde med sociale medier i NGO’er. Er især interesseret i at høre om hans tanker og erfaringer med fundraising, men også hans bud på en god balance mellem sociale medier, PR og mere traditionel marketing.